Vaihda juoksumatto kunnon lenkkiin!

Kesän säät ovat olleet niin vaihtelevia, etten ole kovin montaa kertaa juoksulenkillekään ehtinyt. Lähinnä on tullut juostua salin juoksumatolla tai kiireellä töihin, mutta pitkiä, kiireettömiä juoksulenkkejä olen alkanut kaivata! Olen ensi viikon lomalla, ehkä silloin viiletän menemään useampanakin päivänä.

Kateissa ollutta juoksumotivaatiota etsiessäni kaivoin esiin viime syksynä Kauneus ja Terveys -lehdeen tekemäni jutun polkujuoksusta. On niin ihana juosta välillä jossain muualla kuin pelkällä asfaltilla! Helsingin keskustastakin, kun suuntaan juoksulenkille, niin pyrin valitsemaan reittini niin, että sattuisin välillä edes hiekkatielle.

Juoksu kehittää erityisesti ala- ja keskivartalon lihaksia, nostaa aerobista kuntoa ja auttaa kaiken kaikkiaan kasvattamaan kuntoa ja polttamaan rasvaa. Kun vaihtaa asfaltin polkuun, treenistä tulee samantien monipuolisempi ja koko kropan lihakset pääsevät töihin.

Kun lähdet juoksulenkille, lämmittele alkuun erityisesti nilkat polvet. Tee erilaisia venytyksiä, pyörityksiä ja muita avaavia liikkeitä!

Juoksutekniikan tehomuokkaaja

  • Polkujuoksu kehittää koordinaatiota ja tasapainoa. Vaihtelevassa maastossa koko vartalon lihakset ovat monipuolisesti töissä.
  • Yleensä juoksulenkillä kiidetään eteenpäin tasaisella tahdilla, mutta polkujuoksu rikkoo juoksutekniikkaa ja harjoittaa sitä huomaamatta. Askeleen pituus muuttuu maaston mukaan.
  • Metsässä lenkkeily haastaa hengitys- ja verenkiertoelimistön: syke ja lenkin vauhti vaihtelee luonnostaan.
  • Muista, ettei aina tarvitse juosta: vaihteleva maasto haastaa myös kävelijän!
  • Luonto on leikkikenttä: ylitä ja alita kaatuneita puita sekä kiipeä ylös jyrkkiäkin reittejä.

Liiku turvallisesti metsässä

  • Kengiksi polulle sopivat tavalliset juoksu- tai maastojuoksulenkkarit. Myös nastalenkkarit ovat hyvät polulla – myös silloin, kun ei ole lunta.
  • Pakkaa metsälenkille mukaan kännykkä, jossa on virtaa ja karttaohjelma, puristuksesta aktivoituva kylmäpussi, kyypakkaus, juomapullo ja tarvittaessa otsalamppu.
  • Aloita polkujuoksu tutuilta reiteiltä esimerkiksi luonnonpuistoista ja muilta valmiiksi merkatuilta poluilta.
  • Kuiva keli on paras keli metsässä liikkumiselle. Märät polut, juuret ja kivet saattavat olla todella liukkaita.
  • Lähde ajoissa liikkeelle – pimeä saattaa tulla yllättävän nopeasti. Poluilla lenkin kesto saattaa venähtää.
  • Pidä katse edessä ja alhaalla, jotta tiedät, mihin astut. Yleisimpiä haavereita metsälenkeillä ovat nilkkojen nyrjähdykset sekä erilaiset oksien raapaisut.
  • Hätätapausten varalta, ilmoita etukäteen jollekin, että olet lähdössä metsään.

Asiantuntijana Jussi Pesola / Fitlandia.fi

Vinkit julkaistu alunperin: Kauneus ja Terveys 12/2014

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s